E-Mail Marketing | Webvækst

E-mail marketing

Hvis du har en kundegruppe som du gerne vil holde fast i er e-mail marketing en af de bedste annoncekanaler

Derfor er E-mail marketing smart!

Hvorfor skal du bruge E-Mail Markedsføring?

De personer som modtager dine e-mails allerede har taget en aktiv handling ved enten at købe noget fra dig eller tilmelde dig dit nyhedsbrev kan du være sikker på at du rammer den målgruppe hvor du vil have størst success.Hos Webvækst har vi i sidste ende kun ét fokus – højest mulig ROI. Hvis vi skulle vælge at droppe alle vores markedsføringsplatforme på nær en, så ville vi til enhver tid vælge e-mail markedsføring. Men hvorfor?

E-Mail markedsføring outperformer alle andre markedsføringskanaler med længder! Bedre end både Facebook-annoncering, Google, SEO osv. Det er et værktøj, der giver dig mulighed for at ramme fuldstændigt præcist ind i din målgruppe, dele nyheder, og ikke mindst kommunikere på et relationsopbyggende niveau med dine kunder, som I forvejen har haft gode oplevelser med dit produkt. Her sætter man et automatisk flow op, så man ikke skal spilde tid på at være kreativ på skæve tidspunkter. Det skal bare sættes op!

Med Facebook- og Google annoncering vil du altid være afhængig af platformen. Hvad ville du gøre, hvis Facebook pludselig lukkede din annoncekonto? Eller hvis klik-priserne på Google pludselig steg meget? – Hvilket de indtil videre har gjort eksponentielt. Din mailliste, er din liste og ingen andres – dermed giver den dig mulighed for at gøre dig fuldstændig uafhængig af andre platforme. Publikummet er brandvarmt, så der skal bare skydes kærlighed afsted!

 

Eksempler på e-mail marketing

E-Mail Marketing
E-Mail Marketing
E-Mail Marketing

Benyt din E-mail liste effektivt!

Datadrevet e-mail markedsføring

I dag benytter de fleste virksomheder sig rigtig meget af, hvad vi vil definere som det “gammeldags” nyhedsbrev. Hvor budskabet eksempelvis kunne være, at der er ny bikini kollektion – her bliver der udsendt et nyhedsbrev til alle på maillisten. Udfordringen med dette er, at når man sender nyhedsbreve eller kampagnemails ud til alle på maillisten, så vil der altid være en god andel, der er uden for den hyper-relevante kategori. I dette eksempel kunne det være, at en stor andel af kundelisten er mænd. Her kan man hurtigt nå at tænke: “Jamen i det mindste er jeg sikker på, at jeg rammer alle kvinderne, der i hvert fald er inden for målgruppen”, hvilket også er rigtigt. Formålet med din e-mail markedsføring er jo bare ikke, at du skal få sendt e-mailene til de rigtige, men at de rigtige åbner dine e-mails – og faktisk køber dine produkter. Lad os antage, at du som kunde modtager 4 mails på en måned – 3 af dem er produkter, du slet ikke har interesseret i – jamen så er chancen for åbningsraten plausibelt ret lav i fremtiden. Det betyder samtidigt, at det vil være forringelse af e-mail domænet, hvilket i sidste ende betyder, at der er større chance for at ende i spam.

For at undgå dette, skal du arbejde med datadrevet e-mail markedsføring, hvor du opbygger dine kampagner baseret på den data, du har. Det kan du eksempelvis gøre ved at udsende en mail til kunden, med et veldefineret spørgeskema med henblik på at lære dem lidt bedre at kende – så du kan sende dem mere relevant indhold. Du kan også bruge dataen direkte efter køb på din webshop – hvis du har sådan en. Vigtigst af alt er, at du har mulighed for at oprette “Tags”. Det kunne være identificering af køn, geografisk placering, varenumre eller andre “Tags”, der giver mulighed for at segmentere og filtrere dine kunder i underkategorier. Konkret eksempel: Lad os sige, at du har en kunde, der har købt et Adidas-produkt. Når du så får en ny kollektion hjem, så kan sende en målrettet kampagne-mail til dem, der har et “adidas tag”. Et andet eksempel kunne være, at du skulle holde et stort event i Aarhus. Jamen så sender du en mail til alle, der bor i Aarhus og omegn. Det er altså hyper-relevant for læseren og du ved, at de har interesse i produktet/servicen. Smart! 

Sæt markedsføring på autopilot

E-Mail automationer

Når det kommer til e-mail markedsføring, så er en af dine vigtigste værktøjer e-mail automation. E-mail automation giver dig mulighed for at bygge et tilpasset set-up til din forretning med et automatisk flow, der fremsender mails på de rigtige tidspunkter, til de rigtige personer – og med de rigtige budskaber. Når grundstene først er bygget, vil du helt automatisk sende mails ud til dine kunder, og dermed forøge dit salg, uden du skal bruge en eneste annoncekrone. 

Lad os tage nogle eksempler på de skarpeste e-mail automationer:

Tabt Kurv

Dette er en af de mest klassiske e-mail automationer. Også en af de mest effektive. Lad os antage, at en kunde har besøgt din webshop og får tilføjet et produkt til kurven, men aldrig får færdiggjort købet. Her vil vores “tabt kurv” flow opfange, at vi ikke kom i mål og fik en konvertering. Kunden får derfor helt automatisk en mail, der viser præcis hvilket produkt, som kunden havde lagt i kurven med direkte call-to-action, så vi kan trække dem tilbage for at færdiggøre kurven. Hvis man vil være lidt fræk, så kan man smide en rabatkode med. Så skal vi nok få scoret det mål og få konverteringen i hus. Den her automation er virkelig essentiel for din e-mail markedsføring, da ca 55-88% af alle tilføjelser til indkøbskurve aldrig bliver færdiggjort. Det er mildt sagt en guldmine. 

Vi Savner dig

Denne e-mail automation vil blive triggered når en kunde, der tidligere har været inde og købe på webshoppen, ikke har købt i X antal dage (Eksempelvis 90 dage). Her kan du fortælle kunden, at du savner at se ham på webshoppen – og derfor gerne vil tilbyde en rabatkode, der gælder de næste 7 dage. Dette er en fantastisk automation til din e-mail markedsføring, da det er langt lettere at få solgt til en kunde, som du allerede har solgt til tidligere – frem for til en helt ny. 

Ikke På lager

Hvis en kunde kigger på en af dine produkter på hjemmesiden, men der desværre ikke er flere på lager i han/hendes størrelse, så kan du give kunden mulighed for at skrive sig op til at få en mail så snart produktet er på lager igen. Vores erfaring er, at når denne e-mail automation er opsat, så ligger konverteringsraten pr. SENDTE e-mail på mellem 14-17%. Så hvis du eksempelvis driver en tøj-webshop med et dybt sortiment og dermed i forskellige varianter, så vil denne automation være en no-brainer. Den skal simpelthen bare integreres i din e-mail markedsføringsstrategi 

Mersalg / Krydskøb

Sælger du et produkt, som bliver opbrugt efter noget tid – lad os for eksempel siger at du sælger en håndcreme, som du ved tager ca. 50 dage at få tømt, så har du mulighed for at opsætte en e-mail automation, hvor kunden automatisk får en mail efter 45 dage, med en venlig reminder om at få købt igen. Dette kan eksempelvis også bruges til at sælge biprodukter / andre produkter. Lad os antage, at du sælger spabade. Du ved at kunden skal bruge nye vandplejningsprodukter hver 3. måned, så får de automatisk en mail, der giver en reminder om at købe vandplejning, så der er styr på vedligeholdelsen. Snakker vi krydskøb, så viser vi frem af andre produkter, der kunne skabe værdi for kunden i forlængelse med de sidste køb. Det er super smart til mersalg, så vi kan forlænge livstidsværdien hos den enkelte kunde. 

E-Mail Marketing
E-Mail Marketing

Giv dine kunder en varm velkomst

E-mail Velkomst Flow

Noget af det vigtigste, når det kommer til e-mail automationer, er det flow, der bliver sat op efter kunden bliver skrevet op til Jeres nyhedsbrev/kundeklub. Rigtig mange virksomheder opretter én enkelt velkomstmail, men hvis du virkelig gerne vil haves succes med din e-mail markedsføring, så er det slet ikke nok. Vi ser gerne, at man har en række af mindst 5 e-mail automationer klar, til når folk skriver sig op. Zalando (En af de største tøjgiganter har planlagt deres flow 1,5 år frem) – Men vi kan tage et eksempel fra en af vores kunder: 

Visualiseret flow

E-Mail Marketing
E-mail #1 - Rabatkode og Velkomst

Det er den første mail, der bliver sendt afsted – som kommer lige efter kunden har signet sig op. E-mailen bliver meget kort og kontant, og det første, de får serveret er en rabatkode, hvilket oftest er grunden til, at de skrev sig op til at starte med.Derfor giver vi kunden lige præcis, hvad de vil have uden så meget bullshit. 

E-mail #2 - Storytelling og Personlig bånd

Når der er gået 4 timer, så giver vi kunden den rigtig varme velkomst til nyhedsbrevet/klubben. Her sørger vi for at give lidt baggrundshistorie og ikke mindste kendskab til din virksomhed. Samtidigt får vi præsenteret alle fordelene ved at være en del af nyhedsbrevet/klubben. På den måde sørger vi for, forholdet bliver lidt mere personligt mellem virksomheden og kunden, så der er grund til at handle der igen i fremtiden. Det handler om at bygge relationen op.  

E-mail #3 - Socialproof

Når der så er gået yderligere 3 dage, kan vi havne i 2 situationer:

Situation #1
Kunden har allerede brugt rabatkoden eller købt på webshoppen. Hvis det er tilfældet, så trækker vi kunden ud af vores velkomst flow allerede nu. Det gør vi, da der ikke er grund til fortsat at sælge os selv, hvis kunden allerede er solgt på idéen om os – og har købt et produkt. Det kan faktisk komme til at have en negativ effekt, hvis vi konsekvent smider mails i hovedet på kunden, når de allerede gerne vil handle.

Situation #2
Kunden har stadig ikke købt igennem vores Webshop. Det betyder, at kunden skal overbevises yderligere, før de føler sig trygge nok til at handle med os. Den bedste måde at give kunden mere tryghed, er ved at vise andre kunders tilfredshed. Det kan vi gøre ved at fremvise nogle trustpilot-anmeldelser eller endnu bedre, fremvise anmeldelser på enkelte produkter, med Call-To-Actions på disse produkter, som vil trække dem direkte til produktsiden. 

E-mail #4 - Bestsellers + Urgency

Hvis kunden har købt nu, smider vi dem ud af vores velkomst flow. Hvis kunden stadig ikke har købt, så skal de bruge mere overtalelse. Denne email benytter vi muligheden til at fremvise og grundigt beskrive bestseller-produkter.  Gerne med nogle billeder i høj kvalitet.  Ligesom sidste mail, vil vi også have Call-To-Actions på alle produkterne her igen. Til sidst gør vi kunden opmærksom på, at Rabatkoden er ved at udløbe, så de skal skynde sig for at nå at være med. Dette gør vi for at skabe lidt “Fear of loss”. Her bliver det en form for urgency – det er vigtigt, at det er troværdigt og ikke virker 

E-mail #5 - Sidste Chance, URGENCY URGENCY URGENCY

Hvis kunden stadig ikke har købt efter endnu tidsperiode på eksempelvis en dag – alt efter hvor aggressiv man kan tillade sig at være, så gør vi dem særligt opmærksomme på, at der er få timer tilbage, for at benytte rabatkoden. Evt. med sætninger som: Sidste chance, Sidste mulighed for at være med, Du vil ikke gå glip af den her mulighed. Vi kan også bruge denne mail på at gøre kunden opmærksom på, at der er 30 dages returret, så kunden føler mindre risiko ved at træffe beslutningen om et køb. Det er snedigt, men det virker. Vi skal huske, at dem, der er med i nyhedsbrevet, er dem, der elsker produkterne. De skal nok selv forlade nyhedsbrevet, hvis de ikke ønsker information om produkterne – men det gør de – og det virker!

 

Kunne du tænke dig at høre hvad Email-marketing kan gøre for din virksomhed?

Udfyld skemaet og bliv kontaktet af vores E-mail specialist. Vores medarbejder vil have analyseret de potientielle muligheder og komme med konkrete løsningsforslag

Nysgerrig på fremtidens markedsføring?

I vores nyhedsbrev kan du holde dig opdateret på fremtidens marketing

13 skjulte skatte i Facebook annoncering

Annoncerer du på facebook?

Få 13 af de mest uundværlige Facebook-teknikker, der vil få din forretning til at skalere eksplosivt