E-Mail Marketing | Webvækst | 360° Digital Marketing

E-mail marketing

Den mest effektive marketingsdisciplin

Hyper-interesserede kunder, der elsker dit hyper-relevante inhold

Markedsføringskanalen med størt afkast

Den del af din kundebase, som modtager dine e-mails, har allerede taget en aktiv handling om enten at købe noget fra dig – eller at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Af dén grund, kan du være 100% sikker på, at du rammer dén målgruppe, hvor du vil have størst succes. Vil dine kunder helst være fri for at modtage flere mails, så unsubscriber de – så alle på listen har klar interesse i dit indhold! E-mail Marketing er den marketingdisciplin, hvor der er absolut højest ROI. Hvad det koster at “købe” en ny mail gennem diverse lead ads er i gennemsnit 42 X så mange penge værd, når man kigger på dine kunders livstidsværdi.
Men hvorfor?

E-Mail Marketing outperformer alle andre markedsføringskanaler med længder! Det er gratis at sende mails! Om det er automations eller flows, så koster det ikke en rød reje for dig at øge omsætningen.
Der er gennemsnitligt højere afkast end på både Facebook-annoncering, Google, SEO og alle andre tænkelige, digitale discipliner. E-mail Marketing er et værktøj, der giver dig mulighed for at ramme fuldstændigt præcist ind i din målgruppe, dele nyheder, generere krydskøbssalg, påminde om købsbeslutninger og ikke mindst kommunikere på et relationsopbyggende niveau med dine kunder, som I forvejen har haft gode oplevelser med dit produkt.  Det smarte er, at man forbereder automations og flows. Du er ikke nødsaget til konstant at ændre, komme med nye opsætninger og nyt content, ligesom på eks. Facebook – du kan nøjes med at optimere dine flows løbende. 

Sammenligner man med Facebook- og Google annoncering, vil du altid være afhængig af platformen. Hvad ville du gøre, hvis Facebook pludselig lukkede din annoncekonto? Eller hvis klik-priserne på Google pludselig steg meget? – Hvilket de indtil videre har gjort eksponentielt. Din mailliste er din liste og ingen andres – dermed giver den dig mulighed for at gøre dig fuldstændig uafhængig af andre platforme. Dine kunder på listen elsker dit indhold, så det handler egentlig bare om at forstærke din relation til dem!

 

Eksempler på e-mail marketing

E-Mail Marketing
E-Mail Marketing

Benyt din E-mail liste effektivt!

Datadrevet e-mail markedsføring

Data er det absolut vigtigste, som vi kan tage med ind i vores mailstrategi. De moderne software-systemer kan hjælpe os med at lære ALT om vores kunder. Herfra bliver det lettere at sælge til dem.

Tidligere har det været en milepæl at kunne sende en Tabt Kurv Mail ud med 10% rabat. I dag kan man differentiere og målrette rabatten ud fra ordrestørrelsen og bruge dén data til at segmentere sine kunder med forskellige tags i forskellige flows, så vi sikrer, at den enkelte kunde modtager produkter/viden, der er 100% relevante for dem. 

I dag benytter de fleste virksomheder sig rigtig meget af, hvad vi vil definere som det “gammeldags” nyhedsbrev. Hvor budskabet eksempelvis kunne være, at der er ny bikini-kollektion – her bliver der udsendt et nyhedsbrev til alle på maillisten. Udfordringen med dette er, at når man sender nyhedsbreve eller kampagnemails ud til alle på maillisten, så vil der altid være en god andel, der er uden for den hyper-relevante kategori. I dette eksempel kunne det være, at en stor andel af kundelisten er mænd. Her kan man hurtigt nå at tænke: “Jamen i det mindste er jeg sikker på, at jeg rammer alle kvinderne, der i hvert fald er inden for målgruppen”, hvilket også er rigtigt.  Formålet med din E-mail Marketing er jo bare ikke, at du skal få sendt e-mails til de rigtige – det er, at de rigtige åbner dine e-mails – og dermed kan konverteres til salg. Lad os antage, at du som kunde modtager 4 mails på en måned – 3 af dem er produkter, du slet ikke har interessere i – jamen så er chancen for åbningsraten plausibelt ret lav i fremtiden. Det betyder, at der vil ske en  forringelse af e-mail domænet, hvilket i sidste ende betyder, at der er større chance for at ende i spam. 

For at undgå dette, skal du arbejde med datadrevet E-mail Marketing, så du opbygger dine kampagner baseret på den data, du har. Eksempelvis kan du opsætte en feedback-mail som værende en del af dit velkomstflow. Gør du det, kan du typisk allerede sætte dine kunder i kategorier her, så de løbende modtager særligt segmenterede mails, der målrettes mere præcist.

Du kan også bruge dataen direkte efter køb på din webshop – hvis du har sådan en. Vigtigst af alt er, at du har mulighed for at oprette “Tags”. Det kunne være identificering af køn, geografisk placering, varenumre, farver, størrelser eller andre “Tags”, der giver mulighed for at segmentere og filtrere dine kunder i underkategorier. Konkret eksempel: Lad os sige, at du har en kunde, der har købt et Adidas-produkt. Når du så får en ny kollektion hjem, så kan sende en målrettet kampagne-mail til dem, der har et “adidas tag”. Et andet eksempel kunne være, at du skulle holde et stort event i Aarhus. Jamen så sender du en mail til alle, der bor i Aarhus og omegn. Det er altså hyper-relevant for læseren og du ved derfor, at de har interesse i produktet/servicen. 

Sæt markedsføring på autopilot

E-Mail automations

Når det kommer til E-mail Marketing, så er et af dine vigtigste værktøjer nemlig automations. E-mail automations giver dig mulighed for at bygge et tilpasset set-up til din forretning, hvor systemet på forhånd er opsat og klargjort til hver eneste nye kunder, der kommer i butikken. Her kan du bygge det op, så dine mails fremsendes på de rigtige tidspunkter, til de rigtige personer – og med de rigtige budskaber. Når grundstene først er bygget, vil du helt automatisk sende mails ud til dine kunder, og dermed forøge dit salg, uden du skal bruge en eneste annoncekrone. 

Lad os tage nogle eksempler på de skarpeste e-mail automationer:

Tabt Kurv

Dette er en af de mest klassiske e-mail automations. Også en af de mest effektive. Lad os antage, at en kunde har besøgt din webshop og får tilføjet et produkt til kurven, men aldrig får færdiggjort købet. Her vil vores “tabt kurv” automation opfange, at vi ikke generede en konvertering. Kunden får derfor helt automatisk en mail, der viser præcis hvilket produkt, der var i kurven med direkte call-to-action, så vi kan trække dem tilbage på shoppen for at færdiggøre kurven. Hvis man vil være lidt fræk, så kan man smide en rabatkode med. Så skal vi nok få scoret målet og få konverteringen i hus. Den her automation er virkelig essentiel for din E-mail Marketing, da op mod 88% af alle tilføjelser til indkøbskurve aldrig bliver færdiggjort. Det er mildt sagt en guldmine. 

Vi Savner dig

Denne e-mail automation vil blive triggered når en kunde, der tidligere har været inde og købe på webshoppen, ikke har købt i X antal dage (Eksempelvis 90 dage, udfra hvad der giver mening). Her kan du fortælle kunden, at du savner at se ham på webshoppen – igen kan det være fordelagtigt at splitteste med rabatkoder og heraf urgency på koden.
Dette er en fantastisk automation, da det er langt lettere at få solgt til en kunde, som du allerede har solgt til tidligere – frem for til en helt ny. 

Ikke På lager

Hvis en kunde kigger på en af dine produkter på hjemmesiden, men der desværre ikke er flere på lager i han/hendes størrelse, så kan du give kunden mulighed for at skrive sig op til at få en mail ligeså snart produktet er på lager igen. Vores erfaring er, at når denne e-mail automation er opsat, så ligger konverteringsraten pr. SENDTE e-mail på mellem 14-17%. Så hvis du eksempelvis driver en tøj-webshop med et dybt sortiment og dermed i forskellige varianter, så vil denne automation være en no-brainer. Den skal simpelthen bare integreres i din e-mail markedsføringsstrategi.

Mersalg / Krydskøb

Sælger du et produkt, som bliver opbrugt efter noget tid – lad os for eksempel siger at du sælger en håndcreme, som du ved tager ca. 50 dage at få tømt, så har du mulighed for at opsætte en e-mail automation, hvor kunden automatisk får en mail efter 45 dage, med en venlig reminder om at få købt igen. Dette kan eksempelvis også bruges til at sælge biprodukter / andre produkter. Lad os antage, at du sælger spabade. Du ved at kunden skal bruge nye vandplejningsprodukter hver 3. måned, så får de automatisk en mail, der giver en reminder om at købe vandplejning, så der er styr på vedligeholdelsen. Snakker vi krydskøb, så viser vi frem af andre produkter, der kunne skabe værdi for kunden i forlængelse med de sidste køb. Det er super smart til mersalg, så vi kan forlænge livstidsværdien hos den enkelte kunde. Har du bare en lille smule dybt sortiment, kan du med fordel afstemme hvilke produkter, der komplimenterer hinanden og sætte denne automition op, så der kommer forskellige muligheder for at købe andre produkter, der passer til det første.

E-Mail Marketing
E-Mail Marketing

Giv dine kunder en varm velkomst og skab relation

E-mail Velkomst Flow

Noget af det vigtigste, når det kommer til E-mail Marketing, er det flow, der bliver sat op efter kunden bliver skrevet op til Jeres nyhedsbrev/kundeklub.
Rigtig mange virksomheder opretter én enkelt velkomstmail, men hvis du virkelig gerne vil haves succes og skabe høj omsætning, så er dit velkomstflow noget af det vigtigste. Vi ser gerne, at man har et flow af minimum 5 e-mails klar, til når folk skriver sig op. Det er alt fra feedback, til story telling, populære produkter og social proof. Zalando, én af de største tøjgiganter, har planlagt deres flow 1,5 år frem. Det har de fordi det virker.
Nedenfor illustreres et enkelt eksempel for et velkomstflow.

E-mail #1 - Rabatkode og Velkomst

Det er den første mail, der bliver sendt afsted – som kommer lige efter kunden har signet sig op. E-mailen bliver meget kort og kontant, og det første, de får serveret er en rabatkode, hvilket oftest er grunden til, at de skrev sig op til at starte med. Derfor giver vi kunden lige præcis, hvad de vil have uden så meget bullshit. 

E-mail #2 - Storytelling og Personlig bånd

Når der er gået 4 timer, så giver vi kunden den rigtig varme velkomst til nyhedsbrevet/klubben. Her sørger vi for at give lidt baggrundshistorie om og ikke mindste kendskab til virksomheden. Samtidigt får vi præsenteret alle fordelene ved at være en del af nyhedsbrevet/klubben. På den måde sørger vi for, forholdet bliver lidt mere personligt mellem virksomheden og kunden, så der er grund til at handle der igen i fremtiden. Det handler om at bygge relationen op.  

E-mail #3 - Socialproof

Når der så er gået yderligere 3 dage, kan vi havne i 2 situationer:

Situation #1
Kunden har allerede brugt rabatkoden eller købt på webshoppen. Hvis det er tilfældet, så trækker vi kunden ud af vores velkomst flow allerede nu. Det gør vi, da der ikke er grund til fortsat at sælge os selv, hvis kunden allerede er solgt på idéen om os – og har købt et produkt. Det kan faktisk komme til at have en negativ effekt, hvis vi konsekvent smider mails i hovedet på kunden, når de allerede gerne vil handle.

Situation #2
Kunden har stadig ikke købt igennem vores Webshop. Det betyder, at kunden skal overbevises yderligere, før de føler sig trygge nok til at handle med os. Den bedste måde at give kunden mere tryghed, er ved at vise andre kunders tilfredshed. Det kan vi gøre ved at fremvise nogle trustpilot-anmeldelser eller endnu bedre, fremvise anmeldelser på enkelte produkter, med Call-To-Actions på disse produkter, som vil trække dem direkte til produktsiden. 

E-mail #4 - Bestsellers + Urgency

Hvis kunden har købt nu, smider vi dem ud af vores velkomstflow. Hvis kunden stadig ikke har købt, så skal de bruge mere overtalelse. Denne email benytter vi muligheden til at fremvise og grundigt beskrive bestseller-produkter.  Gerne med nogle billeder i høj kvalitet.  Ligesom sidste mail, vil vi også have Call-To-Actions på alle produkterne her igen. Til sidst gør vi kunden opmærksom på, at Rabatkoden er ved at udløbe, så de skal skynde sig for at nå at være med. Dette gør vi for at skabe lidt “Fear of loss”. Her bliver det en form for urgency – det er vigtigt, at det er troværdigt og ikke virker alt få Push! 

E-mail #5 - Sidste Chance, URGENCY URGENCY URGENCY

Hvis kunden stadig ikke har købt efter endnu tidsperiode på eksempelvis en dag – alt efter hvor aggressiv man kan tillade sig at være, så gør vi dem særligt opmærksomme på, at der er få timer tilbage, for at benytte rabatkoden. Evt. med sætninger som: Sidste chance, Sidste mulighed for at være med, Du vil ikke gå glip af den her mulighed. Vi kan også bruge denne mail på at gøre kunden opmærksom på, at der er 30 dages returret, så kunden føler mindre risiko ved at træffe beslutningen om et køb. Det er snedigt, men det virker. Vi skal huske, at dem, der er med i nyhedsbrevet, er dem, der elsker produkterne. De skal nok selv forlade nyhedsbrevet, hvis de ikke ønsker information om produkterne – men det gør de – og det virker!

 

Visualiseret flow

E-Mail Marketing

Kunne du tænke dig at høre hvad Email-marketing kan gøre for din virksomhed?

Udfyld skemaet og bliv kontaktet af vores E-mail specialist. Vores medarbejder vil have analyseret de potientielle muligheder og komme med konkrete løsningsforslag