Facebook Ads | Webvækst

Facebook Ads

Annoncering på Facebook er med god grund blevet en af de mest populære marketingkanaler. Med over 3,9 millioner aktive brugere i Danmark alene er det også den mest brugt sociale platform

Derfor er facebook ads smart!

Hvorfor skal du bruge Facebook annonecring?

Facebook-annoncering vil altid være den absolut mest oplagte platform, når det kommer til at finde nye kunder. Specielt hvis du har et produkt, hvor folk først skal inspireres til at købe – og det ikke er et behov, der selv opstår. Det er fuldstændigt uagtet om dit formål er branding, direkte salg eller noget helt andet. 

Facebooks annonceplatform er den mest intelligente af alle. På verdensplan er der mere end to milliarder, der benytter Facebook dagligt – og hvis vi kigger på Danmark isoleret set, så er det 53% af befolkningen, der benytter platformen dagligt og 77% af alle danskere, der bruger platformen.

Facebook ved alt om os. De ved hvem din familie er, og hvem dine venner er. De ved hvornår du har fødselsdag, hvilke interesser du har, hvilke hjemmesider du besøger og hvilke produkter, du er interesseret i. De ved hvornår du er mere villig til at klikke på en annonce, og hvornår du er mindre villig til at gøre det. Alt denne data, blandet sammen med deres AI-teknologi, gør Facebook-annoncering til det stærkeste værktøj, når det kommer til push-markedsføring. 

 

Benyt facebooks smarte funktioner

Facebooks Værktøjer

Facebook Pixel

Noget af det vigtigste og allerførste, du bør gøre, når det kommer til Facebook-annoncering, er at få implementeret en Facebook Pixel på din hjemmeside. En Facebook Pixel er en datastøvsuger, som opfanger alt aktivitet, der er på hjemmesiden – så snart den er installeret. Det vil sige, at hvis brugeren besøger en bestemt underside, trykker på nogle knapper – eller foretager andre handlinger. Det kunne eksempelvis være en kunde, der har tilføjet et produkt til kurven – og ikke har færdiggjort et køb, så tracker din Facebook pixel alt dette. Her er det super smart, at arbejde sammen med E-mail marketing, så vi kan sende en tabt-kurv mail – og få prikket bolden ind over målstregen, så vi får pengene i kassen. Men alt det her data bliver tilføjet til din Facebook analytics. Det betyder, at du efterfølgende vil have mulighed for at lave mere målrettet Facebook Annoncering ud fra den brugeradfærd, de potentielle kunder har udvist. 

 

Retargeting

Hvis du med din Facebook-strategi arbejder ud fra tesen om, at kunder altid vil købe første gang, de besøger din hjemmeside, så smider du lige rigtige mange penge ud af vinduet. Der kan være op mod 50 touchpoints, før de tager den endelige beslutning om at foretage sig et køb – derfor er det meget vigtigt, at man arbejder med en strategi i sin Facebook-annoncering, hvor du har dette i mente. Dette kan du gøre med retargeting. Retargeting er en funktion der giver dig mulighed for at lave målrettet dynamiske annoncer efter den aktivitet kunden har haft på din hjemmeside. Lad os for eksempel sige at kunden har været inde og besøg en webshop der sælger cykler, og kunden fundet en bestemt grøn sports model hvor de har været inde på produktsiden, men aldrig foretaget et køb. Så har du med retargeting mulighed for, helt automatiseret at vise en annonce med lige præcist denne grønne sportsmodel, som de havde kigget på tidligere. Denne funktion er helt klart det sted hvor du vil komme til at tjene størstedelen af dine penge når det kommer til Facebook annoncering.

Vi kan tage et eksempel fra en vores kunder hvor vi styrer deres digitale markedsføring. Kokua er en webshop som sælger børnecykler. Vi startede med at opsætte en data kampagne, hvilket ikke er en salgsfokuseret annonce, men mere en åben invitation til hjemmesiden, så vi fik en helt masse trafik, hvilket var for at fodre vores Facebook pixel, med så meget data som overhovedet muligt. Denne kampagne endte med at have en ROAS på 3,2KR hvilket ikke er super imponerende, men så længe en data kampagne går i 0, så er vi glade. Nu havde vi nemlig en masse data, så vi kunne lave mere målrettet annoncering med en retargeting kampagne. Retargeting kampagnen endte på en ROAS på 13,55KR, hvilket er rigtig fornuftigt resultat. Retargeting er altså et hyper-relevant værktøj i din Facebook annoncering og du sikrer dig at din markedsføring kroner bliver brugt meget bedre. 

 

 

Facebook Ads

Visualiseret Retargting flow

Facebook Ads

Datakampagne

Facebook Ads

Retargeting annonce

Facebook Ads
LookAlIke Audience

Med et LookALike Audience, som også er kendt som en kopi målgruppe, har du mulighed for gennem din Facebook annoncering at målrette efter personer der ligner dine nuværende kunder. Måden det eksempelvis fungerer på er at Facebook går ind og kigger på den data du har opsamlet i din Facebook pixel på de kunder der har besøgt hjemmesiden, udfyld en kontaktformular, eller foretaget køb. Her vil Facebook så finde et bestemt adfærdsmønster som går igen hos den målgruppe, og dernæst finder Facebook så personer der ikke allerede har besøgt hjemmesiden men har et lignende adfærdsmønster. LookALike Audiences er et virkelig vigtigt element i Facebook annoncering da det giver mulighed for at gøre målgruppe langt større, så du ikke smider de samme annoncer til de samme personer hele tiden.

 

Facebooks Annonceformater

Enkelt billede eller video

Denne annoncetype er den mest simple, men det mest brugte og samtidigt super effektivt. I annoncen viser du enten et stillbillede eller en video. Dette format kan benyttes næsten uanset hvad dit formål er. Vi oplever mere og mere at videoer performer bedre end stillbilleder. Dette er grundet at det er nemmere at fanger brugerens opmærksomhed, da der er noget bevælgese. Samtidigt er Facebook også interesseret i at holde brugeren så lang tid på platformen som muligt og en video vil på 15-30 sek. vil automatisk gøre brugeren er længere tid på Facebook og derfor vil Facebook som udgangspunkt prioritere videoannoncer højere end stillbilleder – MEN du kan ikke altid forvente det er sådan og vi har også mange tilfælde hvor stillbillede performer bedre. Derfor er det altid vigtigt at du får testet begge dele.

Karussel Annonce

Med en karrusel annonce har du mulighed for at vise op til 10 forskellige billeder og/eller videoer – hvilket giver dig muligheder for at vise flere af de produkter og/eller services du tilbyder. Dette kan eksempelvis benyttes til retargeting annoncer hvor kunden har været inde og kigge på flere forskellige produkter. Det kan også benyttes til eksempelvis storytelling. 

Her er et par eksempler på karrusel annoncer:
Facebook Ads
Facebook Ads
Facebook Ads
Facebook Lead Annonce

Et af de steder vi bruger alle flest markedsføringskroner for vores kunder er på Facebook Lead Annoncer. Med en lead annonce opretter Facebook en formular der automatisk indhente den data facebook allerede har liggende på kunden. Så det er nemt for kunden at indsende han/hendes oplysninger. Det smukke ved lead annoncer er at det giver mulighed for at generere flere subscribers til jeres nyhedsbrev eller leads til jeres salgsafdeling. Grunden til at vi bruger mange penge på dette, er at vi gennem e-mail markedsføring har mulighed for at løfte salget til helt nye niveauer ( Det kan du læse mere om HER ). Prisen pr. lead kan svinge fra 1kr til 15kr. Prisen falder oftest på hvilken benefit kunden for at skrive sig op. Hvis du eksempelvis ikke giver noget, kan lead prisen være dyr, men lad os sige du giver en rabatkode til webshoppen, eller en gratis e-bog, så kan lead prisen blive billig. Så hvis din virksomhed arbejder med subscribers eller leads generelt, så er Facebook Lead Annoncer et uundværligt værktøj i din Facebook annoncering. 

Her er et par eksempler på lead annoncer:

Facebook Ads
Facebook Ads
Facebook Ads
Instant Experience (Lynoplevelse)

Instant Experience er det nyeste annonceformat fra Facebook, der giver dig mulighed for at skabe en helt unik oplevelse for dine kunder. Det fungerer lidt som et landingpage, der fylder hele skærmen på telefonen, uden at kunden faktisk forlader platform. Du har en række af forskellige muligheder for at designe din instant experience. Du kan eksempelvis lave en lynformular der giver kunden mulighed for at dele deres kontaktoplysninger, lidt ligesom lead annoncen, bare i et mere unikt format. Du kan også lave samlinger hvor du tilkobler en række forskellige produkter til en video med direkte call-to-actions. 

Her er et eksempel på Instant Experience

Facebook Ads

Kombiner din Facebook annoncering med andre markedsføringsplatforme:

Hos Webvækst er vi aldrig interesseret i at arbejde isoleret med en platform. Der vil altid være fordele og ulemper ved Facebook og andre fordele og ulemper ved eksempelvis Google Ads. Derfor er det meget heldigt at de to platforme arbejde forfærdeligt godt sammen. Trafikken der kommer fra Google Ads, er en helt anden unik form for trafik, som stadig ved blive opfanget i vores Facebook Pixel, som giver os mulighed for at retarget kunden på Facebook. Det vil sige en købsrejse der starter på Google kan faktisk ende med at kunden færdiggøre købet fra en Facebook annonce. Samtidigt giver det selvfølgelig også mulighed for at lave LookALike Audiences ud fra den data der kommer fra Google. Og det gælder selvfølgelig også omvendt at den facebook data der bliver opfanget i en Google Tag manager, giver mulighed for at retargeted på eksempelvis youtube.

Facebook Ads

Kunne du tænke dig at høre hvad Facebook Ads kan gøre for din virksomhed?

Udfyld skemaet og bliv kontaktet af vores Facebook specialist. Vores medarbejder vil have analyseret de potientielle muligheder og komme med konkrete løsningsforslag

Vil du have løbende gratis viden?

I vores nyhedsbrev modtager du som det første en E-bog om 13 konkrete optimeringsmuligheder i din Facebook-annoncering.