Instagram Annoncering

Instagram Annoncering

Det visuelle content medie

Instagram og Facebook tager mange i betragtning som det samme medie at annoncere på. Det gør vi hos Webvækst ikke. Der er mange paralleller, men de har bestemt også hver sit fokusområde.

Den store forskel er, hvilket explore-mode du er i, når du browser rundt på Instagram. Du er i et mode, hvor du udforsker, og hvor du gerne vil se visuelt flotte og inspirerende billeder, videoer, karrusel etc.

Her er to punkter, hvor Instagram adskiller sig markant fra Facebook:

1.

På Instagram er du nødt til at fortælle dit budskab igennem kreativer og meget korte sætninger i modsætning til Facebook, hvor du kan slippe afsted med længere tekster.

2.

Når man browser rundt på Instagram ønsker du som udgangspunkt kun billeder og videoer fra de personer, som du følger. Derfor skal dine annoncer være mindst lige så relevante for brugeren at se, som de personer brugeren følger. Dette er noget, som meget få tager højde for.

How Webvækst varetager vi Facebook og Instagram som et samlet medie, da begge platforme administreres fra samme annonceadministrator.
Instagram Annoncering

Vores bedste learnings fra Instagram

1.

Vertikal skalering har været den bedste måde at vækste eksplosivt på, hvor horisontal skalering ikke har været nær så eksplosiv

2.

Brug de anbefalede formater til forskellige placeringer – dette giver dig en lavere CPM grundet bedre relevansscore

3.

Brug inspirerende video og farverige karruseller

4.

Brug lead ads aggressivt, så du får mest mulig 1.-parts data

De vigtigste annonceformater ifølge Webvækst

Ligesom på Facebook anbefaler vi, at du tester alle slags annonceformater af. Dette er vores bedst learnings er ud fra, hvad vi oftest har oplevet, der har virket bedst. Dermed ikke sagt, at det også kan performe dårligt – for det har vi oplevet.

Så derfor er vores anbefaling, at du tester alle de forskellige annonceformater af; video, story, karrusel, billede, DPA, og IE. Du vil med tiden finde ud af, at hver virksomhed har sit respektive annonceformat, der performer bedst. 

Giver du Instagram muligheden for at annoncere med alle formater på samme tid, så vil du som regel også opleve en markant bedre performance end, hvis du f.eks. kun brugte video og billede i din annoncering. Det, der sker i praksis, når du giver Instagram muligheden for at levere adskillige annonceformater, er, at Instagram får utrolig meget at gøre godt med. Instagram skal nok vurdere, hvad den respektive bruger helst vil se, og hvad brugeren med størst sandsynlighed vil interagere med. 


Dette vil øge relevans for forbrugeren, det vil dermed også sænke din CPC og CPM, øge din CTR og i sidste ende give dig en højere ROAS.