LaberLarven Case | Webvækst | 360° Digital Marketing

LaberLarven

En skjult skat blev implementeret i kunderejsen

ny indtjeningskanal skaber rekordomsætning

1. info

Kunde

LaberLarven

Website

https://laberlarven.dk/

Service

E-mail Marketing

Markeder

Danmark

Stiftet

1/05-2020

2. Hvordan øger vi indtjeningen, når vores marketing i forvejen er spot-on?

LarberLarven er en online slikbutik, der siden stiftelsen under nedlukningen af Danmark, har opnået månedlig millionomsætning. Da den digitale markedsføring havde ramt plet i det danske marked - i forbindelse med nedlukningen, hvor danskerne trængte til lidt forkælelse af den søde tand, var der kun en enkel udfordring for virksomheden; Hvordan skruer vi op for indtjeningsmaskinen?

Vi holdte møde med Frederik, der blandt andet sidder med forretningsudvikling og udmærket var klar over, at der var en skjult skat, der lå på lur. Nemlig E-mail Marketing.
Vi gennemgik hele den digitale kunderejse og kom frem til, at LaberLarven havde et ekstremt uudnyttet potentiale. Der havde tidligere kørt en enkel lead-annonce, der havde genereret mails til under 2 kroner, så det var bare at komme igang! Virksomheden havde et ønske om at opbygge et kreativt mailflow, hvor omsætningen skulle tages til næste niveau.

Planlagt Kunderejse for LaberLarven

LaberLarven Case

Vi hjælper vores kunder med at få kunder

Indtjeningsforøgelse med raketfart

0 %
Af hele virksomhedens samlede omsætning på 17 dage​
0
E-mail Marketing Flows

3. længere og højere life time value med Relationsopbyggende mailflow

Efter en analytisk proces, hvor vi skulle lære alle LaberLarvens KPI’er at kende, fik vi indtrykket af, at kunderne af ualmindeligt loyale og faktisk ikke blot køber til sig selv, men bruger shoppen som gaveplatform og dermed sagt køber til vennernes og familiens adresser. Vi var ret imponerede over den tætte kunderelation og måtte tænke ind i at gøre båndet endnu stærkere.

Det første, vi ville gøre et væsentligt stykke arbejde ud af, var at bygge et langt velkomst-flow op. Når kunderne elsker produktet så højt, kan vi med stor effekt underbygge relationen efter køb, ved at lave et planlagt mailflow med storytelling, sjove facts, generel humor, holdet bag, eksklusive rabatter og meget mere.
Grunden til, at vi gør så meget ud af vores velkomstflow er 2 ting; Endnu stærkere relation og endnu bedre kendskab til egne kunder. Med feedback-mailen implementeret som én af de første, får vi mulighed for at segmentere i kunderne. Her er mange muligheder alt efter behov - vores vurdering var, at det var rigeligt at segmentere efter sliktyper som lakrids, surt slik og mængde.

Efter at generere denne slags data, kan vi differentiere vores flows, så storkøbskunderne får større rabatter, da de naturligvis skaber mere omsætning og dermed er vigtigere for forretningen. Vi kan samtidigt med nye lanceringer af eksempelvis saltlakrids sende updates om sortimentudvidelsen til dem, der kan lade det - og lade de andre være. På dén måde sørger vi for, at de personer, vi har i mailflow’et altid får hyper-relevante mails, som de har reel interesse i at læse og heraf købe ud fra. Ydermere har fokus været, at bygge et fundament for at udvikle på vores flow i takt med, at vores data bliver stærkere. Vi har taget udgangspunkt 3 automations:

Den første automation er nok den absolut største klassiker og helt sikkert den ældste i bogen; Tabt Kurv. Når en potentiel kunde har haft produkterne i kurven, men ikke har færdiggjort købet, kommer der altså en mail, så vi kan prikke bolden ind over stregen og score vores mål. Det er super vigtigt, at man i Tabt Kurv ikke bliver for aggressiv. Vi behandlede derfor mailen med humor bygget op omkring, at du skal huske dit vigtigste måltid - vi har gjort det let for dig, at vende tilbage til din kurv - her giver vi en rabatkode på 10%, så vi får højest mulig konverteringsrate. Hellere give lidt rabat til en ny kunde, når livstidsværdien er høj og kundeloyaliteten ligeså.

Den anden automation er en af de kække slags; Browse Abandonment. Denne metode er nok den mest agressive automation, man kan lave. Det lyder umiddelbart hårdt, men når ordrestørrelsen er lille, købet ofte er impulsivt og målgruppen er bestående af friske mennesker, så findes der altså ingen begrænsninger. Browse Abandonment betyder, at vi sender en mail udelukkende fordi at de har vist interesse for nogle af produkterne på siden - de har ikke haft noget i kurven, men vi vil forsøge at sælge til dem alligevel. Vi har bygget udgangspunktet ydmygt op omkring, at det kan være svært at vælge sit slik, når udvalget er så bredt - her har vi kommet med nogle af kundernes favoritter, dels for at trække på bandwagons købsmotiv og dels for at understøtte proof of concept med af, at der altså er mange købere.

Den tredje og den måske mest kreative mail; Vi Savner Dig. Her sender vi en mail ud, hvis en kunde ikke har handlet på shoppen i 30 dage. Vi vil naturligvis gerne have kunderne til at købe mere, så vi har kombineret humor med traditionelle salgsargumenter.

Alle mails er lavet med splittest på subject-lines og generelle tekster for at kunne analysere, hvad der performer bedst.

Eksempler på annoncer for Laberlaven

LaberLarven Case
LaberLarven Case
LaberLarven Case

4. for hver dag stiger omsætningen med 1 procentpoint tracked gennem klaviyo

Efter opsætningen bestående af et langt velkomst-flow, tabt kurv, browse abandonment og vi savner dig, kunne vi tracke, at Klaviyo genererede flere procentpoint af hele LaberLarvens samlede omsætning dag for dag. Blot 14 dage efter vores opsætning af E-mail Marketing, var Klaviyos performance på 14% af LarberLarvens omsætning - og den er konstant stigende. Vi forventer, at vi med E-mail Marketing gennem Klaviyo kommer til at stå for mellem 30- og 60% af LaberLarvens samlede omsætning med betingelsen af, at vi splittester, optimerer og indordner os efter dét, der virker for virksomheden.
Vores erfaring med denne case er at hver eneste dag genererer et procentpoint mere af den samlede omsætning - udfra KLaviyos tracking.

Næste step er, at vi går benhårdt efter lead-annoncer på Facebook til start. Når vi kan se, at mailflow’et virker, handler det for os om, at holde fokus dér, hvor det lykkes. Der er stadig et enormt uudnyttet potentiale her, så vi sætter kursen ind efter at udnytte potentialet til fulde - det handler altså om at generere flere mails, så målgruppen øges.
Det ekstraordinært smukke ved e-mail marketing er, at alle subscribers på maillisten elsker produkterne - ellers unsubscriber de - og ryger derfor også ud af vores flow. Af den grund, er det super vigtigt at fodre alle på listen med content, storytelling og købs-CTA’er.

Hvis vi sammenligner med dét at være annoncør på eksempelvis Facebook, så koster det penge at annoncere. Når man arbejder med e-mail marketing, er der ikke noget ad spend. Det er gratis at sende mails - så det er bare om at komme igang!