Pinterest Annoncering

72% af brugere på Pinterest bliver inspireret til at foretage et nyt køb, mens de bruger platformen. Grunden til den store andel af brugere, som lader sig inspirere til et nyt køb er, at Pinterests målgruppe besøger platformen med det primære formål om at lade sig inspirere til det næste køb. Det vil sige, at du med Pinterest har mulighed for at ramme købeklare, potentielle kunder på det absolut bedste tidspunkt.

Før du overvejer at påbegynde annoncering på Pinterest er det vigtigt at overveje, hvilket segment, du gerne vil ramme gennem din annoncering. Som det er på de fleste niché-platforme, er målgruppen, som du kan ramme på Pinterest mere snæver end eksempelvis på Facebook. Selvom der har været en udvikling i brugeropdelingen på platformen, er det stadig kvinder i alderen 18-50, som dominerer platformen. Derfor er det vigtigt, at dine produkter kan appellere til dette segment og især på livstilsområdet. Dog har vi også rigtig gode resultater med at annoncere f.eks smykker, massagepistoler og puder.

Pinterest Annoncering

Pinterest Ads

Hvordan fungerer det?

Pinterest kan på mange måder ses som en blanding mellem Google og Facebook i den måde,  som annonceringen opsættes på. Din annoncering baserer sig nemlig på såkaldte søgeord, som bruges til at promovere dine pins til den rigtige målgruppe. Forestil dig eksempelvis, at der bliver søgt efter ‘indretningsidéer’ og du sælger møbler. Ved hjælp af søgeord inden for kategorien ‘indretning’, kan du målrette din annoncering mod de personer, som udviser en helt konkret interesse gennem deres søgning. 

Der findes også andre måder at målrette din annoncering mod den rette målgruppe, på måder der generelt minder mere om Facebook. Eksempelvis kan du på Pinterest opbygge målgrupper, som baserer sig på de handlinger, som folk foretager sig i forbindelse med din annoncering. Her kan du målrette din annoncering mod folk som har besøgt din hjemmeside,  for at vinde dem tilbage igen. Du kan også lade Pinterest lave en målgruppe til dig, som ligner det mest værdifulde kundesegment, et såkaldt “look-a-like audience”.

Pinterest lader dig også lave dine egne målgrupper baseret på lister med kunder. Eksempelvis kunne du have en interesse i at eksklurdere din egen kundeliste fra en bestemt annonce, fordi du kun vil henvende dig til nye potentielle kunder. En genial måde at optimere kunderejsens kanaler på.

En sidste mulighed for at henvende dig til nye kunder, er gennem interessebaserede målgrupper. Pinterest indsamler nemlig information om hvilke ‘pins’ hver profil særligt engagerer sig i, hvilket du kan bruge til at ramme den helt perfekte kundegruppe. Hvis du eksempelvis sælger smykker, kan du med fordel henvende dig til folk, som generelt engagerer sig med mode og accessories. Det giver dig en god start på platformen, før du har nok data til at lave din egne målgrupper.

På Pinterest er det særligt vigtigt at vælge det rigtige content. Da Pinterest baserer sig på at være en inspirationsplatform, er det vigtigt, at du ikke forsøger at lave et “hårdt salg”. Du skal i stedet prøve at inspirere din målgruppe til at se de forskellige måder, som dine produkter kan anvendes på. I modsætning til Facebook, hvor reklamer i høj grad skiller sig ud fra det andet content, er det nemmere på Pinterest at “skjule” din annonce blandt alle de organiske inspirationspins. 

Hvis du har et produkt, som henvender sig til livsstil og kan inspirere, kan Pinterest derfor meget vel være den perfekte platform til at promovere dit produkt til potentielle nye kunder.

Hvor bruger jeg Pinterest i min kunderejse? 

Du kan bruge Pinterest i alle dele af din kunderejse, alt efter, hvordan du sammensætter din målgruppe. Som nævnt kan du eksempelvis lave en retargeting annonce, for at målrette mod den sidste del af din kunderejse, men du kan også gå efter nye kunder baseret på deres købsadfærd og søgevaner.