Snapchat Annoncering

2020’s Q4 var Snapchats vigtigste kvartal nogensinde. Omsætningen steg 66% til 770$ millioner dollars. Den gennemsnitlige omsætning pr bruger steg med 36% i takt med det. 

Du har helt sikkert allerede stiftet bekendtskab med Snapchat. Snapchat er på ingen måde det nye “sexede” medie længere, for den titel kan vi vist roligt tildele TikTok. Tiden hvor Snapchat var et nyt og spændende paid ads medie, var faktisk nærmest ikke eksisterende. 

Deres annonceringsplatform kom dårligt fra start, og det tog dem lang tid om at få en pixel, der rent faktisk kunne bruges til performance. Snapchat lancerede en effektiv Pixel i 2018, som de har bygget videre på. Med 3 års ekstra udvikling, kan den nu sammenlignes, med den effektivitet, som du ville møde på Facebook/Instagram og Google. 

Indtil for nyligt var Snapchat næsten udelukkende betragtet som et billigt CPM medie, hvor du havde muligheden, for at skabe en masse brand awareness, få en høj reach og billige kliks (swipe ups som det hedder på Snapchat). Det seneste år er der dog sket en betydelig udvikling i performance mulighederne på Snapchat annoncering. En kombination af kontinuerlige forbedringer af deres algoritme, gradvise ændringer af, hvilket segment, der bruger Snapchat, samt åbning af nye annonceformater/placeringer, har gjort det muligt for os at skabe positive resultater på tværs af vores ecommerce kunder, og i flere tilfælde rent faktisk outperforme Facebook annoncering, med hensyn til ROAS og skalering.

Snapchat demografi

Da Snapchat blev lanceret tilbage i 2011 var det, ligesom med alle andre populære sociale medier, de helt unge der var de første til at adoptere, og begynde at bruge platformen. På præcis samme måde som det var tilfældet for Facebook, så er der dog sket et gradvist skift de seneste år, hvor flere og flere af de lidt ældre målgrupper er begyndt at tage platformen til sig. De nyeste tal fra 2021 viser at den største aktive målgruppe på Snapchat er mænd og kvinder mellem 25-34 år. Det vil sige at den målgruppe du når ud til med Snapchat annoncering i dag er langt mere købestærk, end den var for få år tilbage. 

Selvom Snapchats største målgruppe af aktive brugere er 25-34, er dette faktisk ikke den mest konverterbare målgruppe. Folk i den førnævnte målgruppe bruger nemlig mere tid på, at ‘snappe’ til venner og bekendte, end de gør på ‘discover’ hvor man møder annoncer. Her møder man oftest 35+ årige, der i første omgang downloadede Snapchat, for at kommunikere med sine børn, men sidenhen er gået i dybden med appen. Dette betyder dog ikke, at målgruppen 25-34 ikke også er at finde derinde. 

Du har ligesom på Facebook mulighed, for at vælge mellem, et væld af målgrupper. Du kan vælge folk, der engagere sig for ‘livsstil.” Denne målgrupper minder meget, om det audiens, du ville ramme på Pinterest. Herunder har Snapchat over 100 målgrupper, som du kan vælge imellem, for at du med præcision kan ramme den målgruppe, som du ønsker. 

Du kan også ramme målgruppen ‘Shoppers’ der baserer sig på, hvem der handler hvor, og hvornår. Sælger du for eksempel smykker, er det oplagt, at annoncere til folk, der aktivt søger smykker på daglig basis. 

Snapchats pixel-arbejde har givet mulighed for, at du kan ramme et ‘broad audience’ ligesom du ville det på Facebook. Her vil den gøre arbejdet for dig, så du har mulighed, for at lade algoritmen klare arbejdet for dig. Du har endda også mulighed for at lave custom audiences, som Look-a-Like målgrupper, eller et segment, der baseres på, hvem der har besøgt din side. 

Derfor tilbyder Snapchat et bredt arsenal af muligheder, som du kan splitteste på, for at finde dit optimale segment.

Muligheder med Snapchat annoncering

Hvad enten du driver en webshop, ejer en SaaS virksomhed, er restaurantejer eller noget helt fjerde, så har Snapchat en annonceringsmulighed for dig. 

For webshops, er der de sædvanlige muligheder du kender fra Facebook, som brand awareness, reach, traffic, conversions, lead og flere. Derudover har Snapchat for nyligt lanceret deres svar på Dynamic product ad annoncer, og salg fra produktkatalog. Vi kan allerede se nu, på tværs af flere webshop kunder, at der er muligheder for rigtigt gode resultater, både i forbindelse med prospecting og retargeting. 

Snapchat har desuden også en masse kreative annonceringsmuligheder, hvor kun fantasien sætter grænser. De har længe været førende indenfor brug af AR, Lenses og Filters, som alle er mulige salgsværktøjer, hvis den rigtige kreative hjerne får lov at lege med dem. 

 

Fremtiden for Snapchat annoncering

Gennem vores kontakt hos Snapchat, har vi fået indblik i nogle af de kommende features der bliver lanceret i løbet af foråret 2022. Uden at kunne løfte sløret for hvad der kommer til at ske, kan vi garantere at der bliver noget nyt og spændende til dig, uanset om du er webshopejer, B2B eller servicevirksomhed. 

 

Hvor kan du bruge Snapchat i din Kunderejse

Snapchat kan som ovenfor nævnt skabe billige kliks (swipe ups), som der kan fodre din bottom funnel med emner, der kan konverteres. Derudover kan du for få kroner eksponere dit brand til mange mennesker – faktisk til en syvendedel af prisen, som du får på Facebook (gennemsnitstal). 

Snapchat har i lang tid arbejdet på at forbedre sin algoritme og pixel. Derfor har du nu mulighed for at lave skarpe dynamic product ads og katalog annoncer, som du kan fremvise til kunder, der tidligere har vist interesse i et middle funnel flow. 

Du kan derfor med succes benytte Snapchat igennem hele din kunderejse, både som et supplement, eller som et særskilt medie.